Kostel svatého Václava v Hustopečích
Projekt byl vytvořen na základě příběhu kostela, jehož věž se jednoho dne zřítila a zničila většinu budovy. Tato tragédie se odehrála jen pár hodin před začátkem nedělní mše.
Rozsah a účel projektu
Projekt kostela v Hustopečích byl vytvářen v několika samostatných etapách. První etapou byl model kostela samotného. Druhou etapu tvořilo náměstí s přilehlými budovami, do kterého byl model kostela usazen. Poté byl vymodelován interiér kostela a poslední etapou bylo vytvoření reálného modelu kostela formou 3D tisku.
Tento jedinečný modelový komplex vznikl ve spolupráci s Městským muzeem a galerií v Hustopečích a je součástí tamější expozice. Účelem projektu je přiblížit veřejnosti, jak původní kostel svatého Václava vypadal a jak byl do náměstí umístěn. Nový kostel, který jej nahradil, je postaven ve velmi odlišném stylu.
Zpracování projektu
Původní kostel byl detailně rozkreslen v projektové dokumentaci, která byla pořízena shodou okolností těsně před pádem věže a tedy i devastací kostela. Plány se staly základem pro zpracování modelu. Byly poskytnuty Muzeem v Hustopečích ve spolupráci s Ústavem památkové péče a to včetně podrobné fotografické dokumentace.
V interiéru virtuálního modelu jsou použity reprodukce oltářních obrazů a křížové cesty, které byly také zdokumentovány. Chybí však větší počet modelů soch, které se investor z důvodu optimalizace nákladů rozhodl nerealizovat. I přesto působí interiér vypovídajícím dojmem.
Pro zpracování terénu byly využity výškopisné mapy spolu s katastrálními. V katastrální mapě města Hustopeče je stále zakreslena parcela patřící Římskokatolické církvi, která vymezuje hranice původního kostela. K ní je pak doplněna parcela nového kostela, ale stále je možné původní kostel v modelu umístit přesně na jeho tehdejší pozici.
Budovy na náměstí byly modelovány pouze jako kulisy k hlavnímu tématu kostela. Z budov je dle plánů zpracována jen radnice, ostatní budovy jsou domodelovány podle měřítka radnice a podle obrazových podkladů. Umístěny do modelu jsou opět na základě katastrální mapy.
Forma výstupů
Každý projekt je jedinečný a požadavky na formu výstupů jsou odlišné. U tohoto projektu byla výstupem především animace celého komplexu, která obsahovala průlety exteriérem i interiérem kostela. Exteriér kostela byl zpracován včetně přilehlého náměstí, čímž byl model zasazen do původního kontextu. Díky tomu lze vypozorovat, jak spolu jednotlivé prvky náměstí korespondovaly. Interiér kostela byl z převážné většiny doplněn původním mobiliářem, jehož podoba i umístění bylo vytvořeno na základě popisů a fotodokumentace a konzultováno s odborníky i pamětníky.
Vizualizace interiéru kostela
Vizualizace exteriéru kostela
Tištěný model kostela
Grafický projekt byl využit i pro zpracování reálného modelu formou 3D tisku. Ruční modelářskou technikou byl následně dotvořen model v měřítku 1:100. U menších modelů, jako byl tento, lze využít metodu 3D tisku na celý objekt. U větších celků se tato metoda kombinuje ještě s dalšími, například zpracování překližkových dílů laserovým řezáním.
Původní kostel stál na náměstí, které se svažovalo do dvou směrů. Pro úplnost i model kostela obsahuje část terénu. Model byl zhotoven z několika samostatných dílů, které byly zkompletovány, vytmeleny a povrchově upraveny.
Animace
Animace obsahuje jak průlety exteriérem, tak interiérem. Videoklip byl doplněn texty, popisy a původními fotografiemi. Hudební podkreslení klipu si v tomto případě klient zvolil sám, dle své úvahy. Finální sestavení klipu zabralo několik desítek hodin. Časově náročné jsou hlavně rendery videa a následná postprodukce při kombinování jednotlivých záběrů a celkového upravování kompletního klipu.
Ve videích obecně lze použít záběry současných stavů staveb a zkombinovat je s animacemi. V dnešní době se stále častěji uplatňují záběry z dronu, kdy lze stavbu obletět ze všech stran a pořídit velmi kvalitní záznamy. Tuto službu také nabízíme.
Toto je ukázka animačního videa celého projektu. Originální nesestříhanou verzi je možné shlédnout přímo v muzeu v Hustopečích.